Genova stärker kreditportföljen med refinansieringar om cirka 450 Mkr samt nytecknade ränteswappar om 850 Mkr

Genova har under det fjärde kvartalet 2023 refinansierat banklån om cirka 450 Mkr med en genomsnittlig kapitalbindningstid om cirka 1,8 år. I samband med refinansieringen har även utrymme inom revolverande kreditfaciliteter frigjorts till ett belopp om 80 Mkr.

Kreditportföljen har under det fjärde kvartalet även stärkts med nytecknade ränteswappar om totalt 850 Mkr som löper med en genomsnittlig fast ränta om cirka 2,50 procent samt löptid om cirka 3,6 år. Den ökade räntesäkringen är i linje med bolagets inriktning och ger en bättre förutsägbarhet i våra kassaflöden.

Som tidigare kommunicerats har Genova under det fjärde kvartalet hanterat samtliga utestående obligationsförfall 2023-2024 och har därmed minskat den totala obligationsskulden från cirka 1 300 Mkr till 500 Mkr som förfaller under slutet av 2026.

"Vi har under året haft ett tydligt fokus på att säkerställa god likviditet, hantera obligationsförfall samt minska våra finansiella kostnader. Det är positivt att vi genomfört ytterligare refinansieringar och räntesäkringar under det det fjärde kvartalet", kommenterar Michael Moschewitz, VD för Genova Property Group.

Genova Property Group AB (publ) är ett modernt och personligt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter med fokus på Storstockholm och Uppsala. Per den 30 september 2023 ägde bolaget fastigheter till ett värde om cirka 10,3 miljarder kronor och en uthyrbar yta om cirka 370 000 kvm samt innehade cirka 9 000 bostadsbyggrätter. Genovas aktie är sedan 2020 upptagen till handel på Nasdaq Stockholm.